GI-lunch är en god lunch

gi-lunch

En GI-lunch är en lunch som inte innehåller så mycket kolhydrater, och de kolhydrater som finns med är av den så kallade långsamma sorten. 


Vissa människor vill äta en kraftigare GI-lunch och en enklare middag, andra vill äta en lättare GI-lunch och äta en stadigare middag. 

Klicka här för recept på lättare GI-luncher
Klicka här för recept på matigare GI-luncher

OM GI-METODEN

Att äta enligt GI-metoden innebär att man väljer mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner och fett – i en sund balans. En sådan här kosthållning medför en jämnare blodsockernivå och därmed också långsammare utsöndring av insulin. Vissa lindrigt drabbade diabetiker kan med hjälp av kosten hålla sin insulinnivå jämn och på så sätt undvika att behöva tillföra insulin i form av tabletter. 

Många använder sig av GI-metoden för att gå ner i vikt. GI-metoden är inte så mycket en diet, utan mer som ett sätt att leva - att lära sig att välja "rätt" livsmedel att laga mat av.

Det är inte bara balansen av fett, protein och kolhydrater som är det viktiga när det gäller att vara framgångsrik med GI-metoden, utan givetvis påverkar även mängden mat man tillför kroppen. Även om kolhydraterna är långsamma, kan det bli för mycket för kroppen att spjälka, så mängderna mat, är även relevanta.

UNDVIK VITT MJÖL OCH SOCKER

Enkelt uttryckt kan man säga att GI innebär att man undviker vitt mjöl i alla former, ris, potatis och undviker socker. Konsten är kanske inte att undvika det, utan att faktiskt hitta bra alternativ att ersätta dem med. 
Vitt mjöl finns i mycket av vår ”vanliga” mat såsom bröd, pannkakor pajer med mera. Ersätt gärna med grövre mjöl, fibrer, fröer och nötter.

Ris ersätts med fördel av det svarta riset eller av ett råris som har lite skal kvar. En del tror att det smakar torrt eller är smaklöst, men inget kan vara mer felaktigt. Koka ditt råris i vatten smaksatt med olja, vitlöksklyfta och egna kryddor eller buljong, så får du smaka ett ris utöver det vanliga.  

Den traditionella vita pasta finns också goda och nyttigare alternativ till. Välj fullkornspasta, gärna färsk, så slipper du det högre GI-värdet för pasta. Minska även gärna mängden pasta på tallriken. 

Socker finns många alternativ till. Många diabetiker har under åren ätit Canderels produkt Strö, som är ett aspartambaserat sötningsmedel. Canderel innehåller låga halter av kolhydrater. Vill du undvika såväl socker som aspartam finns det flera naturliga sötningsmedel. 

Honung är ett biologiskt och naturligt sötningsmedel med lägre GI-värde än vitt socker. Ett annat naturligt sötningsmedel är Stevia. Stevia säljs också via Canderel i Sverige idag. Stevia är något dyrare än andra sötningsmedel, men också sötare, vilket innebär att för att få samma effekt kan du använda Stevia istället. Stevia är både naturligt, gott, utan kemikalier och något vi varmt kan rekommendera. 


GI I VARIANTER

Det finns de som äter enligt GI-metoden ”light” och de som är mer fundamentalistiska i sin GI-kosthållning. De som äter enligt GI-metoden ”light” är de som avstår vitt mjöl, socker och ris och ersätter dessa och andra sötade produkter med livsmedel med ett lägre GI. De som är mer rättrogna i sin GI-metod avstår alla livsmedel som har ett GI-värde högre än en viss siffra. 

GI-metoden innebär ett stort framsteg för vår kosthållning, hälsa och viktminskning. De fullkornsprodukter som ersätter de vanliga snabba kolhydrater är oftast inte bara bättre kolhydratskällor utan livsmedlet är också oftast rikt på mineraler, vitaminer och fibrer. Dessutom, livsmedel med snabba kolhydrater innehåller ofta transfetter och eller mättat fett. Dessa fetter har allvarliga negativa hälsoeffekter på våra artärer och bör därför undvikas även av den anledningen.

Är syftet med att äta enligt GI-metoden att banta, gå ned i vikt, kan man skynda på viktminskningen genom att även öka förbränningen, det vill säga att röra mer på kroppen. 

FLER GI-LUNCHER?

Vill du lämna in dina recept och förslag på goda GI-luncher får du mer än gärna skicka de till oss, så kan vi provlaga och publicera!